Club Brugge Foundation, Alzheimer Liga Vlaanderen en de Pro League hebben vandaag een nieuw Football & Social Responsibility-project gelanceerd: ‘Football Memories’. Dit nieuwe en unieke initiatief is gericht op het ondersteunen van mensen met (jong)dementie. Door middel van voetbalherinneringen biedt dit project hen de kans om samen te komen, herinneringen op te halen en gesprekken aan te knopen.
Met het ‘Football Memories’-project zet Club Brugge als eerste Belgische voetbalclub de stap om de rijke geschiedenis van de Club te verbinden aan een groot doel: het bestrijden van dementie. Tijdens speciale sessies worden oude foto’s, verhalen en memorabilia uit de clubgeschiedenis gebruikt om personen met dementie te helpen herinneringen te activeren en sociale interactie te stimuleren. Net zoals een voetbalwedstrijd duurt iedere Football Memories-sessie 2 x 45 minuten, met een pauze van een kwartier. Dit concept is geïnspireerd op succesvolle projecten in Nederland en Schotland en is nu voor het eerst in België beschikbaar.
De eerste sessie vond plaats op vrijdagnamiddag 20 september in het Club Museum van het Jan Breydelstadion. Tien personen met dementie namen deel aan een interactieve sessie waarin ze herinneringen konden delen over historische momenten en iconen van Club Brugge. Tijdens deze openingssessie waren ook twee speciale gasten aanwezig: Jos Volders en Leo Van der Elst, twee clubiconen die het project officieel openden. Hun persoonlijke anekdotes en herinneringen brachten een extra dimensie aan het programma en zorgden voor emotionele momenten. Na deze eerste bijeenkomst volgt er nu iedere maand een nieuwe sessie bij Club Brugge, waarbij telkens een ander hoogtepunt uit de clubgeschiedenis centraal staat.
De lancering van het project in Brugge komt niet toevallig een dag voor ‘World Alzheimer Day’, de internationale dag waarop wereldwijd aandacht wordt gevraagd voor de ziekte van Alzheimer en dementie. Met ‘Football Memories’ willen de initiatiefnemers bijdragen aan het doorbreken van het stigma rond dementie en de bewustwording over deze ziekte vergroten.
Peter Gheysen, Head of Foundation Club Brugge:
Club Brugge is trots om met de lancering van ‘Football Memories’ een nieuw hoofdstuk toe te voegen de werking van zijn Foundation.
Peter Gheysen, Head of Foundation bij Club Brugge: “Voetbal brengt mensen samen. Dat zien we tijdens iedere thuiswedstrijd in het Jan Breydelstadion, maar ook dagelijks bij onze verschillende Foundation-projecten voelen we de immense kracht die we als voetbalclub hebben om mensen te verbinden. We zijn heel trots om met dit project onze rijke Clubgeschiedenis, die doorspekt is met tal van memorabele anekdotes en persoonlijke verhalen, een extra warm doel te geven. Het is een eer om als eerste Belgische voetbalclub te starten met Football Memories en zo mensen met dementie te helpen herinneringen op te halen en opnieuw te verbinden met de sport die hen zoveel vreugde heeft gebracht. Zo maken we onze Clubgeschiedenis nog meer een stuk ontroerend erfgoed."